Kissie-domen: ”#sponsored post” och ”#samarbete” är tillräckliga reklammarkeringar

Kissie-domen:

”#sponsored post” och ”#samarbete” är tillräckliga reklammarkeringar för ett influencersamarbete - om de placeras först i inlägget.

Bloggerskan Kissie fälls för bristande reklammarkering i ett blogginlägg samt instagraminlägg medan nätverket Tourn Media frias från medverkansansvar.

Domen blir härmed vägledande, givet att den inte överklagas senast 21 februari.

Pressmeddelande
Till domen

Nya prövningar i RON

Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) har prövat tre ärenden som gäller reklam utformad som artiklar med så kallade affiliatelänkar. Reklamenheterna, som såg ut som artiklar, handlade om kläder från Nelly publicerad på Nyheter24.se/modette, kläder från NA-KD publicerad på Chic.se samt kläder från & Other Stories publicerad på Elle.se.

Läs besluten här:
http://reklamombudsmannen.org/uttalande/nelly-modette-och-apprl

http://reklamombudsmannen.org/uttalande/nakd-chic-och-apprl

http://reklamombudsmannen.org/uttalande/-other-stories-elle-och-apprl

PR-utskick vs Reklam

"PR och annonsering är inte samma sak, även om vissa aktörer i skönhetsbranschen tycks tro det. Så nu ska jag ännu en gång* förklara hur marknadsföringslagen funkar i Sverige".

Läs Kicki Normans reaktion på Estée Lauders mejlutskick till svenska influencers: https://www.daisybeauty.com/dagen-nar-estee-lauder-fick-den-svenska-marknadsforingslagen-om-bakfoten/?utm_content=buffer6e90b&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

Seminarium om smygreklam och självreglering

Under Almedalsveckan deltog KOMM i ett seminarium och paneldiskussion hos Resumé under rubriken Smygreklam – hur ska medierna och näringslivet ta ansvar?

Under seminariet presenterade RO det regelverk som gäller samt aktuella fall och prövningar. Därefter lyftes regeringens pågående utredning "Ett reklamlandskap i förändring" följt av diskussion i panelen om huruvida ny lagstiftning krävs. 

Läs mer om samtalet här
 

IAB lanserar handbok om influencer marketing

Idag på ett frukostseminarium presenterades IABs handbok om influencer marketing. 

Guiden innehåller bl a begreppsdefinioner, briefmall och punkter att säkerställa inför ett samarbete med influencer. Handboken har tagits fram tillsammans med IABs Task Force som också gjort en studie med svenska annonsörer och mediebyråer om Influencer Marketing i maj 2017.

Ta del av dokumenten här>>

Smygreklam på Instagram och Snapchat fälld av RON

Reklamombudsmannens opinionsnämnd presenterade idag fyra fällningar av smygreklam på Instagram och Snapchat. 

Fällningarna gäller Elin Lewenhaupt för två inlägg om klocktillverkaren Daniel Wellington på Instagram, Isabella Löwengrip för två inlägg om sitt eget märke LCC på Snapchat, Anitha Schulman för inlägg om Accent på Instagram, Amanda Schulman för inlägg om vitaminer från Better You på Instagram och Rebecca Fredriksson för inlägg om Björn Borg på Instagram. Både influencern och företaget som influecern gör reklam för fälls och i fallet med Björn Borg i Rebecca Fredrikssons inlägg fälls även förmedlaren Relatable.  

Läs mer och ta del av besluten här

 

KOMM i Sydsvenskan om sociala medier-profiler i varumärkesbyggen

8 till 5 och Sydsvenskan skriver idag om sociala medier-profiler i varumärkesbyggen. 

"Sociala medier-profilen är på väg att ersätta blogg-kändisen i företags varumärkesbyggen. Marknadsföring med så kallade influencers ger också nya branschaktörer. Samtidigt finns fallgropar som ska undvikas för reklamköparna."

Läs artikeln i sin helhet här:
https://www.8till5.se/2017-05-06/sociala-medier-gor-grasrotter-till-reklampelare