Almedalen

Under Almedalsveckan bjöd KOMM in till seminarium om de nya makthavarna på sociala medier; influencers. Under en timme diskuterades influencing marketing, vilka regler som gäller och aktörers ansvar. Panelen bestod utav: Jessika Roswall, riksdagsledamot (m), Civilutskottet, Gustav Martner, grundare, Digital Reliance (Ideell organisation för utsatta gruppers rättigheter i digitala medier), Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter, King, Ruby, sociala mediestrateg, Elisabeth Trotzig, reklamombudsman, RO och Christina Nylander, förbundsjurist, KOMM Sveriges Kommunikationsbyråer. Moderator var Beata Wickbom, HejDigitalt. Här sammanfattar vi seminariet i korthet, lyssna på de olika delarna nedan.

Dirigerad reklamkanal, den kommersiella spelplanen och exempel på samarbeten
Christina Nylander, förbundsjurist KOMM, om nya frågeställningar som dykt upp rörande sociala medier och den kommersiella spelplanen samt om influencing marketing som en dirigerad reklamkanal. Ruby, social mediestrateg reder också ut begrepp inom influencing marketing och förklarar hur samarbeten mellan annonsörer och influencers kan se ut. Lyssna här

Gruppdiskussioner om insikter, communities och resultat
Under timmen fick publiken i mindre grupper diskutera utmaningar och insikter inom influencing marketing som sedan redovisades. Bl a så berättar Martin Arvebro känd som The Swedish Lad, om hur frågor kan diskuteras inom influencenätverkens communities samt att representanter från Läkarmissionen berättade om hur de arbetar med influencers och vilka resultat de sett. Lyssna här

Kunskapshöjande insatser och nästa steg
Paneldeltagarna presenterar sina tankar om hur kunskapen kan höjas kring regelverk och ansvar. Lyssna här

 Från vänster: Christina Nylander, förbundsjurist KOMM,  Gustav Martner, grundare, Digital Reliance, Jessika Roswall, riksdagsledamot (m), Civilutskottet, Beata Wickbom, moderator, HejDigitalt, Jessica Bjurström, vd, KOMM, Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter, King.

Från vänster: Christina Nylander, förbundsjurist KOMM,  Gustav Martner, grundare, Digital Reliance, Jessika Roswall, riksdagsledamot (m), Civilutskottet, Beata Wickbom, moderator, HejDigitalt, Jessica Bjurström, vd, KOMM, Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter, King.

 

 

Mer från Almedalen

Intervju med Elisabeth Trotzig, Reklamombudsmannen (RO)

KOMM träffade Elisabeth Trotzig, reklamombudsman i Almedalen för att prata om ROs planer och fokusområden för veckan där influencers och sociala medier är på agendan. 

Lyssna här