Sveriges Annonsörer reder ut vad som gäller för reklam i sociala medier

Fotograf: Jonas Olson

Fotograf: Jonas Olson

I tidningen Resumé har man senaste tiden kunnat följa en artikelserie som adresserat influencer marketing. Resumé menar på att de det är otydligt vad som gäller när det kommer till reklammärkning i sociala medier. Tobias Eltell och Niklas Briselius, jurister på Sveriges Annonsörer, uppmanar till lugn och försöker reda ut vad som gäller.

-Frågan om hur en reklammarkering ska ske för att uppfylla det grundläggande kravet om reklamidentifiering har diskuterats i ett antal år vid det här laget. Grundprinciperna finns i marknadsföringslagen och i nämnda ICC:s grundregler för reklam samt diverse rekommendationer från olika organisationer verksamma på området bland annat Sveriges Annonsörer. Det finns dessutom gott om praxis från RON. Det är också därför det är förvånande att det fortfarande tycks finnas en utbredd okunskap på området, och att man mottar RON:s fällande uttalanden med förvåning och ilska, säger Niklas Briselius och Tobias Eltell, Jurister Sveriges Annonsörer.

Läs artikeln i Resumé här