KOMM i Sydsvenskan om sociala medier-profiler i varumärkesbyggen

8 till 5 och Sydsvenskan skriver idag om sociala medier-profiler i varumärkesbyggen. 

"Sociala medier-profilen är på väg att ersätta blogg-kändisen i företags varumärkesbyggen. Marknadsföring med så kallade influencers ger också nya branschaktörer. Samtidigt finns fallgropar som ska undvikas för reklamköparna."

Läs artikeln i sin helhet här:
https://www.8till5.se/2017-05-06/sociala-medier-gor-grasrotter-till-reklampelare

KOMM del i IABs nya Task Force för Influencer Marketing

IAB Sverige startade under hösten upp en ny Task Force för Influencer Marketing. KOMM ska ingå i gruppen som syftar till att enas kring grundläggande och vägledande frågor inom influencer marketing. Resultatet väntas bli bl a. rekommendationer, seminarier och gemensamma mätstandards. 

Deltagare i Task Force Influencer Marketing:

Benjamin Mullen – Zanox
Alexandra Callius – Maxus
Linda Hörnfeldt – Influencers of Sweden
Katarina Bergegård – Loppi
Rebecca Brage – MEC Global
Caroline Ensér – Bonnier Annons AB
Robin Kettula – Spinview Global Limited
Mattias Björkman – Bauer Media Group
Helena Henriksson – Accenture
Silvia Barklund – SPP
Sofi Rönnestrand – Scream
Lars Björkman – TS Digital
Siri Gaunt – Kantar Sifo
Peter (PC) Cederholm, – IUM
Linda Palmgren – United Influencers
Rosanna Thun – Tourn
Vigor Sörman – Splay
Öjje Holt – Tailsweep
Nicole Lage-Vianna – Komm
Peter Näsström – Modern Women Media

 

Panelsamtal om influencer marketing i Gbg

Under gårdagen arrangerade KOMM ett panelsamtal om influencer marketing hos Valentin & Byhr i Göteborg. Under kvällen diskuterades frågor rörande samarbeten, byråns viktiga roll som dirigent och samordnare, vikten av professionalisering samt de stora aktörerna; teknikföretagen och nätverkens ansvar.

Panelsamtalet leddes av Nicole Lage-Vianna, KOMM och paneldeltagare var Ruby Jankkila, influencer marketing strateg, Linda Hörnfeldt, grundare Influencers of Sweden, Gustav Martner, grundare Digital Reliance och Emma Hällbacka, bloggare.

Seminariet livessändes och finns att se här: 

Offentlig utfrågning om marknadsföring i sociala medier

På torsdag deltar KOMM under en offentlig utfrågning i Riksdagen. Under utfrågningen kommer frågor om reklamidentifiering/dold reklam och marknadens aktörers ansvar att diskuteras samt om det regelverk som finns idag är anpassat för nya medier.

Bland deltagarna syns: Christina Nylander och Jessica Bjurström, KOMM, Elisabeth Trotzig, RO, Anders Ericson, Sveriges Annonsörer, Martin Arvebro (The Swedish Lad), Mia Ohlson, Konsumentverket, Gunnar Larsson, utredare för utredningen om Ett reklamlandskap i förändring, Linda Hörnfeldt, Influencers of Sweden, Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter och Jonas Colliander, Handelshögskolan i Stockholm, Öjje Holt, Tailsweep med flera.

Utfrågningen sänds på SVT Forum. Webb-tv>>

Datum: 10 nov, kl 9 till ca 12.

Turné på temat influencer marketing

Under november är KOMM på turné runt om i landet för att samtala om influencer marketing. På seminarierna lyfts frågor rörande annonsmärkning, samarbeten och professionalisering av det nya medielandskapet. Med oss har vi gästföreläsare som Gustav Martner, Digital Reliance, Ruby Jankkila, Influencer marketing strateg, Linda Hörnfeldt, Better Bloggers och Linda Palmgren, United Influencers. Några av träffarna arrangeras tillsammans med nätverket Better Bloggers där influencers också bjuds in. Ett tillfälle för byråer och profiler att mötas. 

Träffarna är för medlemmar i KOMM och Better Bloggers.

Här är turnéplanen:

8/11 Göteborg, mingel och panelsamtal tillsammans med Better Bloggers
10/11 Jönköping, medlemsträff och seminarium hos NY
28/11 Skellefteå, mingel och panelsamtal tillsammans med Better Bloggers

 

Föreläsning om influencer marketing i Uppsala

Under gårdagen var KOMM tillsammans med gästföreläsare i Uppsala hos medlemsbyrån Matador för ett seminarium om influencer marketing. Föreläsarna var Mose Haregot från We Are Cube och Ruby Jankkila, influencing marketing-strateg. Moderator var Jessica Bjurström, vd KOMM. 

Under lunchseminariet, där representanter från samtliga medlemsbyråer i Uppsala deltog, fick publiken ta del utav en spaning på temat influencers och kommersiella samarbeten följt av diskussion kring byråernas utmaningar och roll i det nya medielandskapet. 

Är du intresserad av ett seminarium på din byrå? Kontakta Nicole Lage-Vianna, nicole@komm.se.

Mose Haregot, We Are Cube

Mose Haregot, We Are Cube

Ruby Jankkila, Influencing marketing-strateg

Ruby Jankkila, Influencing marketing-strateg

KO tar bloggaren Kissie och Tourn Media AB till domstol

Idag lämnade Konsumentombudsmannen in sin första stämning i domstol mot en bloggare och den sociala medieplattformen för brott mot Marknadsföringslagens krav på reklamidentifiering.

Ta del av KOs pressmeddelande
Stämningsansökan

 

Artiklar om ärendet:

Breakit Därför är stämningen mot Kissie en gamechanger för branschen
SVT Opinion ”Ta ansvar mot dold reklam”