Seminarium om smygreklam och självreglering

Under Almedalsveckan deltog KOMM i ett seminarium och paneldiskussion hos Resumé under rubriken Smygreklam – hur ska medierna och näringslivet ta ansvar?

Under seminariet presenterade RO det regelverk som gäller samt aktuella fall och prövningar. Därefter lyftes regeringens pågående utredning "Ett reklamlandskap i förändring" följt av diskussion i panelen om huruvida ny lagstiftning krävs. 

Läs mer om samtalet här
 

IAB lanserar handbok om influencer marketing

Idag på ett frukostseminarium presenterades IABs handbok om influencer marketing. 

Guiden innehåller bl a begreppsdefinioner, briefmall och punkter att säkerställa inför ett samarbete med influencer. Handboken har tagits fram tillsammans med IABs Task Force som också gjort en studie med svenska annonsörer och mediebyråer om Influencer Marketing i maj 2017.

Ta del av dokumenten här>>

Smygreklam på Instagram och Snapchat fälld av RON

Reklamombudsmannens opinionsnämnd presenterade idag fyra fällningar av smygreklam på Instagram och Snapchat. 

Fällningarna gäller Elin Lewenhaupt för två inlägg om klocktillverkaren Daniel Wellington på Instagram, Isabella Löwengrip för två inlägg om sitt eget märke LCC på Snapchat, Anitha Schulman för inlägg om Accent på Instagram, Amanda Schulman för inlägg om vitaminer från Better You på Instagram och Rebecca Fredriksson för inlägg om Björn Borg på Instagram. Både influencern och företaget som influecern gör reklam för fälls och i fallet med Björn Borg i Rebecca Fredrikssons inlägg fälls även förmedlaren Relatable.  

Läs mer och ta del av besluten här

 

KOMM i Sydsvenskan om sociala medier-profiler i varumärkesbyggen

8 till 5 och Sydsvenskan skriver idag om sociala medier-profiler i varumärkesbyggen. 

"Sociala medier-profilen är på väg att ersätta blogg-kändisen i företags varumärkesbyggen. Marknadsföring med så kallade influencers ger också nya branschaktörer. Samtidigt finns fallgropar som ska undvikas för reklamköparna."

Läs artikeln i sin helhet här:
https://www.8till5.se/2017-05-06/sociala-medier-gor-grasrotter-till-reklampelare

KOMM del i IABs nya Task Force för Influencer Marketing

IAB Sverige startade under hösten upp en ny Task Force för Influencer Marketing. KOMM ska ingå i gruppen som syftar till att enas kring grundläggande och vägledande frågor inom influencer marketing. Resultatet väntas bli bl a. rekommendationer, seminarier och gemensamma mätstandards. 

Deltagare i Task Force Influencer Marketing:

Benjamin Mullen – Zanox
Alexandra Callius – Maxus
Linda Hörnfeldt – Influencers of Sweden
Katarina Bergegård – Loppi
Rebecca Brage – MEC Global
Caroline Ensér – Bonnier Annons AB
Robin Kettula – Spinview Global Limited
Mattias Björkman – Bauer Media Group
Helena Henriksson – Accenture
Silvia Barklund – SPP
Sofi Rönnestrand – Scream
Lars Björkman – TS Digital
Siri Gaunt – Kantar Sifo
Peter (PC) Cederholm, – IUM
Linda Palmgren – United Influencers
Rosanna Thun – Tourn
Vigor Sörman – Splay
Öjje Holt – Tailsweep
Nicole Lage-Vianna – Komm
Peter Näsström – Modern Women Media

 

Panelsamtal om influencer marketing i Gbg

Under gårdagen arrangerade KOMM ett panelsamtal om influencer marketing hos Valentin & Byhr i Göteborg. Under kvällen diskuterades frågor rörande samarbeten, byråns viktiga roll som dirigent och samordnare, vikten av professionalisering samt de stora aktörerna; teknikföretagen och nätverkens ansvar.

Panelsamtalet leddes av Nicole Lage-Vianna, KOMM och paneldeltagare var Ruby Jankkila, influencer marketing strateg, Linda Hörnfeldt, grundare Influencers of Sweden, Gustav Martner, grundare Digital Reliance och Emma Hällbacka, bloggare.

Seminariet livessändes och finns att se här: 

Offentlig utfrågning om marknadsföring i sociala medier

På torsdag deltar KOMM under en offentlig utfrågning i Riksdagen. Under utfrågningen kommer frågor om reklamidentifiering/dold reklam och marknadens aktörers ansvar att diskuteras samt om det regelverk som finns idag är anpassat för nya medier.

Bland deltagarna syns: Christina Nylander och Jessica Bjurström, KOMM, Elisabeth Trotzig, RO, Anders Ericson, Sveriges Annonsörer, Martin Arvebro (The Swedish Lad), Mia Ohlson, Konsumentverket, Gunnar Larsson, utredare för utredningen om Ett reklamlandskap i förändring, Linda Hörnfeldt, Influencers of Sweden, Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter och Jonas Colliander, Handelshögskolan i Stockholm, Öjje Holt, Tailsweep med flera.

Utfrågningen sänds på SVT Forum. Webb-tv>>

Datum: 10 nov, kl 9 till ca 12.