Vägledning om barns och ungas rättigheter på digitala plattformar

Barnombudsmannen, Statens medieråd och Datainspektionen har gemensamt tagit fram en vägledning för aktörer som ansvarar för sociala medier, spel och andra digitala miljöer där det är vanligt att barn och unga befinner sig. Vägledningen syftar till att göra internet till en tryggare och säkrare plats för barn och unga.

Screenshot 2020-10-12 at 09.32.39.png

Maktbarometern 2020

 

I veckan publicerade Medieakademin Maktbarometern 2020 som berättar att humortrion JLC är Sveriges mäktigaste på sociala medier. Maktbarometern publiceras för fjärde året i rad och visar vilka svenskar som når och engagerar flest personer i Sverige. På andra plats kommer förra årets vinnare, Therese Lindgren, följd av familjen Jocke och Jonna Lundell.

Vi har aldrig sett någon som växt från ingenting till att bli en av de med störst påverkan i sociala kanaler på knappt ett år. Det är fullständigt unikt och ojämförligt starkt, säger Emanuel Karlsten, Ordförande, Medieakademin, om Greta Thunberg.
 

"Som kommunikationsbyrå har man chansen att erbjuda ett helt koncept som sträcker sig över flera plattformar. Dra nytta av er kreativa förmåga nu"

 
Julia Lundin och Yasmine Winberg. Foto: Jessica Segerberg.

Julia Lundin och Yasmine Winberg. Foto: Jessica Segerberg.

I september släppte journalisterna Yasmine Winberg och Julia Lundin boken “Badfluence?” En bok som granskar influencerbranschen som författarna menar på är de minst granskade makthavarna i samhället. KOMM tog tillfället i akt att intervjua Yasmine och Julia och höra mer.
Berätta mer om bokens namn Badfluence, hur landade ni i det?– Vår boktitel är en ordlek och heter Badfluence med ett frågetecken. Vi ställer oss undrande till om utvecklingen kan vara skadlig, eller åtminstone inte enbart positiv som vi tycker är en bild som finns hos allmänheten. Det går att problematisera exempelvis smygreklam, reklam för botoxinjektioner och kreditbolag, som barn tar del av. Det går också att problematisera att man för bara några hundralappar kan köpa sig popularitet hos bolag som säljer fejkföljare. Att influencers tar på sig att sprida ”fakta” om coronaviruset och att politiker och influencers närmar sig varandra.

På vilket sätt och i vilken grad tror ni en kommunikationsbyrå med ARU-certifiering kan bidra i ett samarbete mellan annonsör och influencer? 
– Förutom att en kommunikationsbyrå ofta är vassa på kreativt innehåll och kan hjälpa till med det har ARU-certifierade naturligtvis också koll på den juridiska biten. Dvs. hur ett reklaminlägg ska vara utformat för att inte bryta mot marknadsföringslagen eller ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation. Det är naturligtvis oerhört viktigt och är, utifrån vad vi kan se, extremt välbehövligt då det räcker med att öppna närmaste sociala medier-app för att se att den är full av smygreklam, även med stora och etablerade varumärken som avsändare. Det som dock drar ner existensberättigandet för mellanhanden är att den dom som finns på området (Kissie-domen) friade mellanhanden från juridiskt ansvar. Kanske hade det varit lättare med legitimitet för mellanhanden/samarbetspartnern om alla delade på ansvarsfrågan. 

IMG_2191 2.jpg

Har byråerna missat influencertåget? 
– Vi ser ju exempel på kreativa byråer som använder sig av influencers, nu senast vann en sådan i Månadens kampanj (Nord DDB och Systembolaget). Så helt bortkopplade är de inte. Men själva förmedlingsaffär-influencertåget har de absolut missat. Samtidigt som influencernätverken ploppat upp som svampar i skogen känner vi inte till någon traditionell kommunikationsbyrå som storsatsat på den affären. I den senaste genomgången av nätverkens ekonomi kan vi dock se att kurvan på den konsoliderade omsättningen avtar, och inte längre ökar i samma takt som investeringarna i influencer marketing. Det innebär att andra aktörer har varit bra på att skapa affärer här, bland annat byråerna men också förstås inhouse.

Vilken betydelse har en webbplats som Influencer Conduct?
– Kanske betydelse för annonsörer, men inte speciellt mycket för influencers om det också är syftet med webbplatsen. Att klicka på en länk till Marknadsföringslagen istället för att direkt, kortfattat, skriva ut vad som gäller i punkter är ett längre och jobbigare steg. Men vi tycker självklart att det är bra med alla som lyfter frågan och att det finns en webbplats där intresserade kan ta reda på vad som gäller.

Hur ser ni på kommunikationsbyråns roll som eventuell dirigent i ett influencersamarbete? 
– Många vill in i influencersammanhang nu, pr-byråer, contentbyråer och influencernätverk som blir mer av kreatörer än bara förmedlare. Konkurrensen är stenhård. För att inte tala om att större influencers struntar i att vända sig till byråer och nätverk, utan bygger egna säljteam. Men som kommunikationsbyrå har man chansen att erbjuda ett helt koncept som sträcker sig över flera plattformar. Dra nytta av er kreativa förmåga nu.

Näringslivets självreglering reklamombudsmannen är för oss i kommunikationsbranschen välkänt och något vi är vana att förhålla oss till. Upplever ni att många influencers som ni granskat helt saknat kännedom om självreglering och vad en fällande dom i Reklamombudsmannens opinionsnämnd innebär?– Både och. Det här är unga personer som ofta inte har någon utbildning inom marknadsföring och kommunikation och därför inte känner till RO. De flesta vet såklart att de måste märka ett samarbete som de fått betalt för, men inte exakt hur den här märkningen ska se ut och vad den måste innehålla. Vi har också kunnat se att den som struntar i att märka får högre engagemang i form av lajks och kommentarer. RO ger ju inga böter, utan endast en publicering på hemsidan vid en fällning, om man har tur plockas det upp av några traditionella medier. Kanske vet de största profilerna och värsta syndarna, som t.ex. Isabella Löwengrip som blivit fälld 11 gånger för smygreklam, om detta och struntar i det. Någon annan rimlig förklaring finns inte. Det är osannolikt att hon inte känner till att hon måste få sina samarbeten att tydligt kunna identifieras som reklam efter alla dessa fällningar.

Vad anser ni att kommunikationsbranschen bör göra för att skärpa kraven på influencers?– Vi anser att vår uppgift är att skildra verkligheten, i det här fallet peka på problematiken med influencerindustrin, inte att komma med lösningar på detta. Det finns det en hel bransch full av smarta personer där ute som kan grotta ner sig i. Vi hoppas dock att boken väcker debatt och kunskap kring frågorna och att den väcker en vilja att ifrågasätta. Är branschen tillräckligt strukturerad? Räcker lagarna? Riktlinjerna? Informationen? Konsekvenserna? Tar annonsörer och byråer tillräckligt mycket ansvar? Och framför allt: Är våra barn, de som hänger i sociala medier och idoliserar dessa profiler, tillräckligt skyddade?

 

Patent- och marknadsdomstolen dömer i mål om reklam i sociala medier

Stockholms Tingsrätt - Pressmeddelande 2020-01-31

Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt

Patent- och marknadsdomstolen har i dag meddelat ett förbud avseende en influencers marknadsföring i sociala medier. Enligt domstolen har influencern i sin blogg och på sitt Instagramkonto publicerat reklaminlägg utan att det har varit tillräckligt tydligt för läsaren att det är marknadsföring. I domen lämnas samtidigt större delen av Konsumentombudsmannens talan utan bifall. Grunden för detta är att Konsumentombudsmannen inte har visat att merparten av inläggen som har prövats utgör reklam, och då är marknadsföringslagen inte tillämplig.

Läs pressmeddelandet i sin helhet här

Ta del av domen med bilagor här

Skärmavbild 2020-02-05 kl. 12.49.32.png
Skärmavbild 2020-02-05 kl. 12.50.04.png

KOMMs ordförande Helena Westin gästar Efter Fem

 
Från vänster: Irena Pozar, Helena Westin, Sandra Beijer

Från vänster: Irena Pozar, Helena Westin, Sandra Beijer

“Det är inte så svårt att göra rätt och göra nytta. Influencers som tar sin viktiga roll på allvar kollar enkelt in vad som gäller på t ex Influencerconduct.se. Bygg förtroende, följare och en fantastisk framtid genom att vara ärliga med hur ni jobbar. Det kommer både följarna och annonsörerna att gilla och så blir framtiden ljusare. För oss alla.” - Helena Westin, Ordförande Sveriges Kommunikationsbyråer.
Se hela klippet här

Embed Block
Add an embed URL or code. Learn more