Europeiska kommissionen utför omfattande granskning

Under oktober/november granskar Europeiska kommissionen och de nationella myndigheterna inlägg på nätet för att identifiera vittnesmål och rekommendationer som kan vilseleda konsumenterna. Resultatet av denna översyn av sociala medier kommer att bidra till att bedöma om ny lagstiftning är nödvändig.

Bristande reklammarkering av inlägg i sociala medier

Influeraren Katrin Zytomierska och hennes företag Clean Eating AB ska betala sammanlagt 1,25 miljoner kronor till staten efter att ha brutit mot domstolsförbudet gällande bristande reklammarkering av inlägg i sociala medier.

Det är ett känt problem att influerare ibland inte reklammarkerar sina inlägg som innehåller marknadsföring, och ibland inte tillräckligt tydligt. Därför är dagens dom från Patent- och marknadsdomstolen av stor betydelse. 

– Det är bra att domstolen är så tydlig. Det bryter mot lagen att göra reklam i sociala medier utan att det framgår för följarna att det är reklam. Det här är inget som man kan ta lättvindigt på. Influerare har ett ansvar att följa lagen, säger Pär Magnusson som är processråd vid KO.

Läs mer på konsumentverket!

KO: Influeraren Katrin Zytomierska bör dömas att betala för dold reklam

Zytomierska, med det egna varumärket Clean Eating, fälldes 2020 för dold marknadsföring. Nu anser Konsumentombudsmannen, KO, att hon brutit mot lagen igen och därför ska betala vite.

Den tidigare domen kopplades till ett vite på en miljon kronor för bolaget och 250 000 kronor för influeraren. Eftersom vite inte fungerar som böter utan är framåtsyftande är det först nu som beloppen blir aktuella. Om domstolen håller med KO om att företaget och influeraren brutit mot domen kan domstolen döma dem att betala vitet.

Ingen reklammarkering

Denna gång har Katrin Zytomierska gjort reklam för produkter från det egna företaget Clean Eating, utan att reklammarkera inläggen i sociala medier.

– Influerares sociala medie-konton består av en blandning av personliga inlägg och reklam för olika produkter. Därför är det viktigt att de tar ansvar och tydligt visar följarna vad som är reklam, det vill säga något de får betalt för att säga eller visa, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.

Det kan också handla om att influerare gör reklam för egna varumärken eller produkter från företag som de har ekonomiska intressen i.

–Att arbeta med dold marknadsföring är både oärligt mot följarna och bryter mot marknadsföringslagen, säger Pär Magnusson.

Pressmeddelande från Konsumentverket

Förbud mot omarkerad reklam i sociala medier för Bianca Ingrosso AB

I oktober 2022 inledde Konsumentverket ett nytt tillsynsärende mot Bianca Ingrosso AB för bristande reklammarkering. De aktuella inläggen gör reklam för hudvårdsprodukter under varumärket Caia Cosmetics.

Konsumentombudsmannen, KO, har nu beslutat om ett förbudsföreläggande: Bianca Ingrosso AB förbjuds att medverka till att marknadsföra Beauty Icons AB hudvårdsprodukter utan att det tydligt framgår att det är frågan om reklam.

Konsumentverket granskade under 2021 influerares reklammarkeringar i sociala medier. De brister som kom fram följdes upp och bland annat granskade myndigheten Bianca Ingrossos inlägg på Instagram för produkter från varumärket Caia Cosmetics. Bianca Ingrosso AB har ett reklamsamarbete och ett kommersiellt intresse i Beauty Icons AB som äger varumärket.

Konsumentverket ansåg att reklammarkeringarna inte var tillräckligt tydliga, men avskrev ärendet sedan Bianca Ingrosso lovat att rätta till bristerna. Det nu aktuella förbudsföreläggandet ska ses som följd av en upprepad överträdelse av marknadsföringslagen.

Förbudet är förknippat med ett vite på 750 000 kronor. Ett vite är enbart framåtsyftande och kan dömas ut om företaget skulle bryta mot förbudet.

Pressmeddelande från Konsumentverket

Influencer-profiler tar ställning mot orealistiska skönhetsideal – slutar retuschera

Inom ramen för initiativet Riktlinjer för Positiv Påverkan har några av Sveriges största influencer-profiler gemensamt arbetat fram riktlinjer för att motverka orealistiska skönhetsideal och kroppshets. Syftet är att minska de negativa effekterna av dessa ideal på barn och unga. Profilerna tar nu ställning för att sluta retuschera bilder och kommer också att framföra krav på oretuscherade bilder och filmer inom ramen för kommersiella samarbeten.

Att nå ut och påverka är ett privilegium vi arbetat hårt för, men det kommer med ett ansvar. Eller kanske snarare en möjlighet. På samma sätt som vi i vissa fall kan vara en del av problemet med att upprätthålla orealistiska skönhetsideal, väljer vi nu att aktivt vara en del av lösningen, säger Bianca Kronlöf, Felicia Bergström, Nicole Falciani, Imane Asry, Linda- Marie Nilsson och Tone Sekelius och som varit med i framtagandet av Riktlinjer för Positiv Påverkan.

Vissa av influencer-profilerna har redan tidigare valt att inte retuschera sina bilder, men de väljer nu att göra det till ett offentligt ställningstagande: Från och med nu slutar profilerna retuschera sina bilder på ett sådant sätt att det bidrar till orealistiska skönhetsideal och kroppshets. De kommer också att framföra krav på att bilder och filmer i reklamkampanjer och samarbeten de medverkar i är oretuscherade enligt samma standard.

“Att influencers nu går samman och agerar för att motverka detta ser vi som mycket positivt. Det är ett första steg till att skapa en förändring och något som vi kan stå bakom. Från Sveriges Annonsörs sida ser vi att dessa riktlinjer kan skapa ett bra underlag för våra medlemmar när de ska anlita influencers för sin marknadsföring.” /Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer.

 

Ladda ner riktlinjerna här

 Läs mer om initiativet här