Ny handbok om Influencer marketing

Skärmavbild 2018-09-21 kl. 09.35.56.jpg

KOMM träffade tidigare Aron Levin, grundare av Relatable för en intervju (se filmen här). Nu lanserar företaget handboken “The 2018 Influencer Marketing Handbook“. Boken ger värdefulla tips och insikter från Relatables erfarenheter från tidigare kampanjer. Vi tog en snack med Aron för att höra mer om boken.


- Berätta om handboken, hur och varför kom den till?

Det kan vara otroligt frusterande att vara marknadschef idag och hålla koll på ett medialanskap som ständigt förändras. Influencer Marketing handlar i grunden om att människor blivit mediahus, och att många av de gamla traditionella vägarna att jobba på inte går att applicer, men samtidigt är det en mediakanal, precis som vilken annan som helst. Efter att ha genomfört över 5,000 samarbeten i 40 länder har vi samlat på oss en stor mängd kunskap och insikter - och vår egna säljprocess och möten med kunder består till 90% av att hjälpa nya och befintliga kunder i hur de ska tänka och agera. 

Men, det finns en utmaning med det också - det skalar dåligt och är inte det effektivaste sättet att hjälpa så många som möjligt.  

Så, det jag gjorde var att samla alla de insikter och kunskaper vi samlat på oss för att sedan bygga upp det i kapitel kring de olika utmaningar som vi märkt att många i vår bransch har. Det är radikalt att dela ALLA sina "hemligheter" och den expertis vi byggt hela vår affär på, men jag tror stenhårt på att vara transparent och att det på lång sikt kommer vara bra för både våra kunder och oss. 

- Vilka är de viktigaste insikterna ni delar i boken?

Det finns totalt ett 50-tal väldigt specifika insikter, uppdelade i 7 kapitel - En av de viktigaste insikterna som även inleder boken handlar om att titta på just influencer marketing ur ett nytt perspektiv och förstå varför människor blivit mediahus. 

Bonuskapitlet "7 Principles of Word of Mouth" har också varit otroligt uppskattat ("This breakdown is one of the best I've found on the topic..." - sa Rand Fishkin, grundare av MOZ och bästsäljande författare och marknadsföringsexpert.).)

- Vilka trender ser du inom influencer marketing och vad tror du om framtiden?

Inom den närmaste tiden är det en handfull med tydliga trender som kommer styra branschen: 

1. Audience-First (Data-drivna insikter kring målgrupper och att röra sig bort från vad magkänslan säger och vem man personligen tycker om eller inte tycker om.)

2. “Riktiga” KPIer (Engagemang, Varumärkespreferens, kännedom, trafik och såklart konvertering/sälj) - Vi rör oss bort från att räkna subscribers på youtube eller följare på Instagram till mätbarhet kring siffror som ligger närmare kundernas affär. 

3. Mediaplanera räckvidden och kampanjer (Oavsett KPIer). Dagarna med bloggfrukostar och liknande som "kanske" genererar "något" är över. Att med precision kunna förutspå och planera kampanjer precis som i andra mediakanaler kommer vara ett krav från kunderna.

4. Slut på att dela ut gratis-produkter i utbyte mot distribution - I en undersökning som vi genomförde tidigare i år visar det sig att bara 8% av influencers kan tänka sig att jobba med ett varumärke i utbyte mot produkter. Det kommer inte byggas fler bolag på premissen att dela ut gratisprodukter.

5. Krav på att bli "Creator-Centric", som vi kallar det. Förstå de problem och utmaningar de många talanger och inflytelserika personer du jobbar med och stå på deras sida. Bli en del av att lösa deras största problem, så kommer du att få mer värdefullt utbyte tillbaka. 

Läs mer om handboken här


Kissie-domen: ”#sponsored post” och ”#samarbete” är tillräckliga reklammarkeringar

Kissie-domen:

”#sponsored post” och ”#samarbete” är tillräckliga reklammarkeringar för ett influencersamarbete - om de placeras först i inlägget.

Bloggerskan Kissie fälls för bristande reklammarkering i ett blogginlägg samt instagraminlägg medan nätverket Tourn Media frias från medverkansansvar.

Domen blir härmed vägledande, givet att den inte överklagas senast 21 februari.

Pressmeddelande
Till domen

Nya prövningar i RON

Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) har prövat tre ärenden som gäller reklam utformad som artiklar med så kallade affiliatelänkar. Reklamenheterna, som såg ut som artiklar, handlade om kläder från Nelly publicerad på Nyheter24.se/modette, kläder från NA-KD publicerad på Chic.se samt kläder från & Other Stories publicerad på Elle.se.

Läs besluten här:
http://reklamombudsmannen.org/uttalande/nelly-modette-och-apprl

http://reklamombudsmannen.org/uttalande/nakd-chic-och-apprl

http://reklamombudsmannen.org/uttalande/-other-stories-elle-och-apprl

PR-utskick vs Reklam

"PR och annonsering är inte samma sak, även om vissa aktörer i skönhetsbranschen tycks tro det. Så nu ska jag ännu en gång* förklara hur marknadsföringslagen funkar i Sverige".

Läs Kicki Normans reaktion på Estée Lauders mejlutskick till svenska influencers: https://www.daisybeauty.com/dagen-nar-estee-lauder-fick-den-svenska-marknadsforingslagen-om-bakfoten/?utm_content=buffer6e90b&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

Seminarium om smygreklam och självreglering

Under Almedalsveckan deltog KOMM i ett seminarium och paneldiskussion hos Resumé under rubriken Smygreklam – hur ska medierna och näringslivet ta ansvar?

Under seminariet presenterade RO det regelverk som gäller samt aktuella fall och prövningar. Därefter lyftes regeringens pågående utredning "Ett reklamlandskap i förändring" följt av diskussion i panelen om huruvida ny lagstiftning krävs. 

Läs mer om samtalet här
 

IAB lanserar handbok om influencer marketing

Idag på ett frukostseminarium presenterades IABs handbok om influencer marketing. 

Guiden innehåller bl a begreppsdefinioner, briefmall och punkter att säkerställa inför ett samarbete med influencer. Handboken har tagits fram tillsammans med IABs Task Force som också gjort en studie med svenska annonsörer och mediebyråer om Influencer Marketing i maj 2017.

Ta del av dokumenten här>>

Smygreklam på Instagram och Snapchat fälld av RON

Reklamombudsmannens opinionsnämnd presenterade idag fyra fällningar av smygreklam på Instagram och Snapchat. 

Fällningarna gäller Elin Lewenhaupt för två inlägg om klocktillverkaren Daniel Wellington på Instagram, Isabella Löwengrip för två inlägg om sitt eget märke LCC på Snapchat, Anitha Schulman för inlägg om Accent på Instagram, Amanda Schulman för inlägg om vitaminer från Better You på Instagram och Rebecca Fredriksson för inlägg om Björn Borg på Instagram. Både influencern och företaget som influecern gör reklam för fälls och i fallet med Björn Borg i Rebecca Fredrikssons inlägg fälls även förmedlaren Relatable.  

Läs mer och ta del av besluten här