Maktbarometern 2021 har släppts

Screenshot 2021-10-05 at 16.56.08.png

En kartläggning av makt i Svenska sociala medier

2017 släppte Medieakademin för första gången Maktbarometern, en unik kartläggning av vilka som har makten i våra sociala medier. Det är en gedigen genomgång, där vi listat de största kontona på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube, för att sedan vikta samman dessa till en maktlista utifrån datapunkter som till exempel räckvidd, engagemang och räckvidd bland följares följare.

Kritik mot influencers ”smygreklam"

 
 

Flera kritiker anser att samhället har blivit alltför accepterande mot influencerkulturen. Vart går egentligen gränsen mellan person och varumärke?

– De flyter ihop. Det är fel ingångsvärde att tro att man ska kunna se skillnad på person och varumärke, säger Yasmine Winberg, chefredaktör för Resumé och en av författarna till boken Badfluence.

Debatten blossade upp efter att Benjamin Ingrosso var värd för den timmeslånga konserten efter tisdagens Allsång på Skansen. Influencern och entreprenören Bianca Ingrosso, Benjamin Ingrossos syster, dök plötsligt upp och sjöng sin version av Den blomstertid nu kommer, som släpptes i samband med sommarkollektionen av sitt sminkmärke CAIA Cosmetics.

Läs mer: svt.se/kultur/kritik-mot-skamlosa-influencers

Till ICC:s regler för Reklam & Marknadskommunikation

Nytt domstolsavgörande: Kenzas inlägg var reklam

I januari 2019 stämde Konsumentombudsmannen (KO) influencern och företagaren Kenza Zouiten Subosic för brott mot marknadsföringslagen. Nu kommer ett nytt domstolsavgörande i målet mellan influencern Kenza Zouiten Subosic och Konsumentombudsmannen. Domen blir vägledande för vad som är grunden för ett kommersiellt samarbete mellan ett företag och en influencer – och därmed vad som är reklam i en influencers flöde.

Läs hela artikeln på Resume här!

Konsumentverket publicerar tematisk granskning om reklamidentifiering i sociala medier

Pressmeddelande Konsumentverket: 17 mars 2021

“Bristfälliga reklammarkeringar är det genomgående intrycket när Konsumentverket tittat närmare på 50 influencers inlägg på Instagram.

Det ställs höga krav på tydlighet vid reklamidentifiering i sociala medier där personliga åsikter blandas med kommersiella inslag. Det måste vara lätt för konsumenten att snabbt se skillnaden. Att en influencer vill skapa en förtrolig och nära relation med sina följare får inte innebära att man riskerar att bryta mot marknadsföringslagen genom att dölja sådant som är reklam.”

Till pressmeddelandet i sin helhet.

Therése Lindgren fälls återigen för smygreklam

I December fälldes Influencern Therése Lindgren i RO pga att hon inte varit tillräckligt tydlig i att presentera sitt samarbete med det egna skönhetsvarumärket Indy Beauty.

Det fällda inlägget publicerades 24 september och är en video med tillhörande text på sitt Instagramkontot ”@therese”. Inlägget visar hur influencern Therése Lindgren mimar till musik och håller upp ett läppstift från Indy Beauty mot kameran.

”Say HELLO to our new Satin Lipstick (hjärt-emoji) Nu får jag äntligen avslöja vad jag haft på läpparna och det är ju så klart vårt nya läppstift i nyansen”.

Det var en privatperson som anmälde inlägget till Reklamombudsmannen.

I svar till Reklamombudsmannen skriver Therése Lindgren att hon anser att hennes följare känner till att hon är delägare och involverad i Indy Beauty. Hon hänvisar till beskrivningen på hennes Instagramprofil och har 117 000 följare på Instagram som ser detta när de besöker hennes profil.

Läs mer på Resumé

Linnea Claeson anmäld för smygreklam

Fredag 13 november skriver Resumé i en artikel att Influencern Linnea Claesson anmäls till Konsumentverket för smygreklam.

I inlägget uppmanar Linnea Claeson sina följare att vara sig själva. Samtidigt taggades sex olika varumärken – utan någon reklammärkning. Nu har 21 anmälare, varav en majoritet under 18 år, anmält influencern till Konsumentverket för smygreklam.

Screenshot 2020-11-13 at 15.35.57.png

KOMMs förbundsjurist Christina Nylander om Schrems II

Hej Christina Nylander, förbundsjurist på Sveriges Kommunikationsbyråer. I mitten av juli meddelade EU-domstolen dom i det sk Schrems II-målet.

Vad innebär domen?
Att Privacy Shield-avtalet som grund för många sociala plattformars överföring och delning av personuppgifter mellan EU och USA och lagring och hantering i USA, inte tillgodoser Dataskyddsförordningens krav.

Det låter som det blir svårt att använda SoMe som marknadsföringskanal?
I dagsläget är det tveklöst så och - lite chockartat - sannolikt också olagligt med all den personuppgiftshantering, t ex bilder på personer, som sker via Facebook, Instagram, Snapchat m fl. I slutet av september stämdes inte mindre än 101 europeiska, däribland svenska, företag för att de använder Facebook Connect och Google Analytics på sina webbplatser.

Detta kommer onekligen bli en utmaning för byrå och kund. Vilken vägledning erbjuder KOMM?
På våra medlemssidor finns nu en särskild Schrems II-avdelning i anslutning till övrigt GDPR-material, med bl a uppdaterade avtalsmallar och personuppgiftsbiträdesavtal, checklista, FAQs från den Europeiska dataskyddsstyrelsen, vägledning från Datainspektionen, inspelade webinars, artiklar osv. Vi räknar med att denna avdelning kommer att fyllas på kontinuerligt allteftersom fler domar och avgöranden kommer samt hur förhandlingar mellan EU och USA fortskrider.